Wszystko, co chciałeś wiedzieć o subwooferach

Udostępnij:

Jeśli naprawdę chcesz stworzyć swój koniec basu, subwoofer może być niezastąpiony. Tu jest niski poziom....

Kiedy po raz pierwszy interesowałem się wszystkimi rzeczami audio, domowe subwoofery były raczej specjalistycznymi urządzeniami, które interesowały tylko dwie grupy entuzjastów hi-fi: tych, którzy słuchali dużych recitali organowych i tych, którzy lubili reggae! Od tamtych odległych czasów wiele się zmieniło, a dziś subwoofery są uważane - bardziej za "domową akceptację" niż jakiekolwiek potencjalne korzyści dźwiękowe - za niemal standardową część nowoczesnych systemów monitoringu hi-fi i studyjnego.

Coraz powszechniejsze staje się zatem posiadanie mniejszych "satelitarnych" lewych i prawych głośników oraz jednego lub więcej subwooferów - formatu często określanego jako 2.1. Oba odnoszą się do głównej pary głośników stereo (lewego i prawego), podczas gdy ".1" odnosi się do subwoofera o ograniczonej szerokości pasma. W ten sam sposób system dźwięku przestrzennego jest często oznaczony jako 5.1, co oznacza pięć głównych kanałów plus subwoofer do obsługi kanału efektów niskich częstotliwości (LFE).

Jednak w przypadku systemów kina domowego i dźwięku przestrzennego 5.1, dedykowany subwoofer jest wymagany specjalnie do obsługi efektów niskiej częstotliwości (LFE). Fakt, że ten subwoofer podwaja się, poprzez zastosowanie zarządzania basem (wyjaśnione później), również w celu obsługi basów wszystkich pięciu głównych kanałów, jest tylko wygodą, która pozwala na użycie mniejszych głośników satelitarnych. Ponownie, wrócę do tego tematu później, ale najpierw chcę się zastanowić nad układami monitoringu stereo 2.1.

Zalety subwoofera

Odpowiednio zaprojektowane i stosowane subwoofery mogą być niezwykle efektywne i bardzo wygodne. Podobnie jednak, bardzo łatwo jest zniszczyć każdą szansę na dobrą jakość monitoringu z niewłaściwie lub źle ustawionym subwooferem - i warto stwierdzić, że prawdopodobnie widziałem dziewięć niezadowalających instalacji na każdą dobrą!

Złe instalacje subwoofera zazwyczaj cierpią z powodu zbyt dużego lub źle zdefiniowanego basu. Często istnieje oczywista "dziura" w widmie częstotliwości w rejonie zwrotnicy pomiędzy głośnikami satelitarnymi a subwooferem. To właśnie "integracja" poprzez ten krzyżujący się region naprawdę tworzy lub łamie system jako całość.

Najgorszy rodzaj subwoofera zapewni jedynie boomy lub monotonny "woomf" energii, niezależnie od wysokości czy dynamiki instrumentu basowego, a zatem bas może wydawać się powolny lub opóźniony w stosunku do głośników głównych. Z drugiej strony, dobrze zaprojektowany i dobrze skonfigurowany system umożliwi zazwyczaj dokładniejsze obrazowanie i będzie miał wyraźniejszy, bardziej przejrzysty środek zakresu (dzięki niższym zniekształceniom i poziomom intermodulacji) i wyższy ogólny poziom wyjściowy, niż można by osiągnąć w przypadku samych satelitów.

Z praktycznego punktu widzenia, połączenie satelity i subwoofera jest znacznie łatwiejsze do zlokalizowania i poruszania się. Poszczególne kolumny głośnikowe są bardziej kompaktowe i lżejsze niż głośniki pełnozakresowe, co często jest ważnym czynnikiem - szczególnie w małych studiach domowych i w przypadku platform do rejestracji lokalizacji.

Celem tego artykułu jest więc próba wyjaśnienia, w jaki sposób i w jaki sposób wybierać i używać subwoofera, zarówno w kontekście zastosowań stereo, jak i dźwięku przestrzennego.

Koncepcja

Pierwszą rzeczą do zrozumienia jest podstawowa koncepcja systemu subwoofera. Co próbuje zrobić i jak to działa? Oczywiście podstawową ideą jest odtwarzanie niskich częstotliwości. W większości przypadków jest to mniej więcej dwie dolne oktawy, od 20Hz do 80Hz. Jednak tu leży pierwszy poważny problem, który musimy podjąć na pokładzie: posiadanie specjalnej skrzynki, która generuje niskie częstotliwości, nie gwarantuje dobrego basu w pokoju odsłuchowym - w zasadzie daleko od niego!

Własne właściwości akustyczne pomieszczenia mają pierwszorzędne znaczenie. Jeśli umieścisz najlepszy na świecie subwoofer w słabym akustycznie pomieszczeniu, uzyskasz bardzo słabe brzmienie basu! Często natykałem się na systemy monitoringu, w których właściciel dodał subwoofer w nadziei na wyleczenie słabego lub nierównomiernego basu, tylko po to, by odkryć, że sytuacja albo się nie poprawia, albo wręcz pogarsza!

Jeśli w pomieszczeniu występują paskudne problemy z falami stojącymi - i prawie wszystkie domowe studia - ważne jest, aby te problemy akustyczne zostały rozwiązane najpierw, zanim wydasz pieniądze lub czas na subwoofer.

Pułapka basowa do kontroli i redukcji fal stojących w pokojach to temat, który wielokrotnie omawialiśmy, a także popularny temat do ciągłej dyskusji i poradnictwa na forum Studio Design & Acoustics na stronie internetowej SOS. Często można radykalnie poprawić akustykę pomieszczenia przy minimalnym koszcie przy użyciu niektórych podstawowych technik zrób to samemu. A w przypadku pomieszczenia poddanego zabiegom może się okazać, że istniejące głośniki dostarczają dużo więcej i lepszy bas, niż się spodziewałeś!

Kolejną użyteczną zaletą subwoofera jest dodatkowa obsługa mocy przyznanej systemowi jako całości. Energia akustyczna w muzyce jest najwyższa przy niskich częstotliwościach i wyłącza się z rosnącą częstotliwością. Tak więc zastosowanie dedykowanego pudełka do obsługi dużej części głodnych mocy basów zabiera ten ciężar z satelitów, przynosząc pożyteczne korzyści w zakresie ogólnej obsługi mocy i przejrzystości.

Jeden czy dwa?

Większość systemów stereo ma dwa główne głośniki, ale mamy tylko jeden subwoofer. Dlaczego nie dwa subwoofery? W niektórych sytuacjach korzystne może być posiadanie dwóch (lub więcej) subwooferów, ale na ogół jeden z nich jest zazwyczaj wystarczający. Powodem tego jest fakt, że dla częstotliwości poniżej 700 Hz, nasz zmysł słuchu mierzy różnicę fazową między dźwiękiem docierającym do każdego ucha, podczas gdy powyżej tej częstotliwości wykorzystuje głównie różnice poziomów. Poza drzwiami, nasza zdolność do określania kierunku dźwięku pozostaje dość dokładna, aż do niezwykle niskich częstotliwości, ale ta zdolność załamuje się podczas słuchania w pomieszczeniach. Źródła wytwarzające dźwięki o niskiej częstotliwości (poniżej 100 Hz) mają tendencję do wytwarzania ich mniej lub bardziej wielokierunkowo (fala dźwiękowa przemieszcza się ze źródła we wszystkich kierunkach), ponieważ długość fali dźwięku jest zazwyczaj większa niż sam obiekt. Gdy dźwięk o niskiej częstotliwości jest generowany w zamkniętej przestrzeni, tworzone kuliste fale dźwiękowe odbijają się od powierzchni granicznych pomieszczenia, aby powrócić do uszu z wielorakimi różnicami fazowymi, z powodu różnic w długości ścieżki. To pomieszanie sygnałów uniemożliwia ucho i mózgowi uzyskanie wiarygodnej różnicy fazowej, więc normalna ostrość kierunkowa nie powiodła się.

Tak więc teoretycznie, ponieważ nie można stwierdzić, skąd pochodzą niskie częstotliwości w pomieszczeniu, jeden subwoofer będzie w zupełności wystarczający. Harmoniczne dźwięki tonów niskich będą odtwarzane przez głośniki satelitarne - które zazwyczaj zaczynają przejmować częstotliwości powyżej 90 Hz - a te dostarczą mnóstwo informacji kierunkowych poprzez różnice fazowe i poziomowe, w zwykły sposób. Tak więc, mimo że sam bas jest składany do mono, wrażenie stereofonicznego obrazowania jest w rzeczywistości doskonale zachowane.

Ta teoria jest dobra, ale często słyszę, jak ludzie komentują, że słyszą, gdzie znajduje się subwoofer w pokoju. Nie jest to spowodowane szczególnymi zdolnościami akustycznymi z ich strony, choć -rather, to z powodu słabego wykonania niektórych subwooferów! Projekty skonstruowane przy niskich kosztach, z wykorzystaniem gorszych sterowników i tych zaprojektowanych z myślą o wydajności przede wszystkim, mają tendencję do generowania wielu szumów "poza pasmem" - dużo zniekształceń harmonicznych i dźwiękowych szumów portowych lub innych artefaktów. Zajmują one zakres średnich częstotliwości, co nie tylko sprawia, że ich pozycja jest łatwo wykrywalna, ale także przesłania i maskuje krytyczne częstotliwości średnie z głośników satelitarnych. Tak więc dodanie taniego subwoofera do wysokiej jakości satelitów sprawi, że system będzie raczej mniej dokładny niż bardziej precyzyjny.

Dobry subwoofer musi posiadać bardzo liniowy przetwornik (który jest drogi), dokładny i mocny wzmacniacz (który jest drogi) oraz dobrze zaprojektowaną i zbudowaną obudowę (która jest... droga). Ale cięcie na skróty w każdym z tych aspektów jest fałszywą ekonomią. Słuchałem i używałem wielu różnych subwooferów, a najlepsze są, z wszystkich oczywistych powodów, produkowane przez te same firmy, które kojarzą się z dobrymi głośnikami monitorowymi. Blue Sky, ATC, Genelec i PMC tworzą znakomite systemy subwooferów, które doskonale integrują się z zamierzonymi projektami partnerskimi. Wszystkie one są stosunkowo łatwe do ustawienia ze względu na nieodłącznie związane z nimi bliskie dopasowanie i odpowiednie elektryczne urządzenia wyrównujące. W moim własnym systemie monitoringu wykorzystuję subwoofer PMC TLE1 (pokazany powyżej), zarówno jako część dużej platformy 5.1, jak i do przedłużenia dolnego końca malutkich monitorów DB1 lub nearfield TB2. Podczas gdy wiele łodzi podwodnych to duże pudła prostopadłościenne, TLE1 ma współczynnik kształtu obudowy wieży komputerowej, który uważam zarówno estetycznie, jak i praktycznie za atrakcyjny.

Przy zakupie subwoofera, kluczem jest wypróbowanie go we własnym środowisku odsłuchowym, z własnymi głośnikami satelitarnymi - szczególnie jeśli subwoofer pochodzi od innego producenta. Niektóre kombinacje będą integrować się znacznie lepiej niż inne i tylko audycja domowa ujawni sukces lub porażkę danej kombinacji.

Socialmedia

Warte uwagi

Lampa idealna do Twojego wnętrza

Gdy mamy już swoje mieszkanie i piękne meble to na pewno wiele i mogłoby się wydawać, że nasz dom wygląda idealnie. Jednak niekiedy dochodzimy do wniosku, że coś jednak jest nie tak, czegoś...

Nagłówek html

Lorem ipsum dolor sit amet consectetuer adi ising elit sed diam nonummy nibh euismodti ncidunt utlaoreet dolore magna aliquam er autem vel eum iriure dolor ind .